spot_img

Jak zachęcić dzieci do aktywności fizycznej?

Otyłość i nadwaga to problemy, z którymi boryka się coraz więcej przedstawicieli młodego pokolenia. Winę za taki stan rzeczy w większości wypadków ponoszą sami rodzice, głównie przez nawyki wpajane pociechom, jak chociażby nieaktywne formy spędzania czasu wolnego. Podpowiadamy, jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej już od najmłodszych lat i wyjaśniamy, dlaczego to takie ważne.

Po co zachęcać dziecko do ruchu?

Powodów, dla których nasze dzieci powinny przynajmniej godzinę dziennie spędzać na świeżym powietrzu będąc w ruchu, jest co najmniej kilka.

Pierwszy to oczywiście zapobieganie otyłości czy nadwadze. I nie chodzi tu jedynie o kwestie zdrowotne, ale również o zaniżoną samoocenę u dzieci ważących więcej i wyglądających inaczej jak ich rówieśnicy.

Po drugie ruch wspiera rozwój intelektualny u dzieci. Ruch chroni też dzieci przed rozwojem wielu groźnych chorób cywilizacyjnych, jak na przykład cukrzyca, choroby serca czy choroby nowotworowe w dorosłym życiu. Aktywność fizyczna wpływa też korzystnie na układ odpornościowy. Dzieci, które są aktywne rzadziej miewają też problemy z emocjami i agresją oraz nie występują u nich tak często stany depresyjne. Ruch wpływa pozytywnie na system nerwowy, a także reguluje wydzielanie i produkcję endorfin – hormonów szczęścia.

Po trzecie, u mniejszych dzieci mogą występować wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe, czy przykurcze niektórych grup mięśniowych mogących zaburzać rozwój ruchowy dziecka.

jak zachęcić dziecko do ruchu

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca dla dzieci oraz nastolatków w wieku 5-17 lat codzienną aktywność fizyczną w środowisku rodzinnym, szkole oraz lokalnej społeczności.

Jak zatem widzimy lista powodów, dla których nasze dzieci powinny uprawiać jakąkolwiek formę aktywności jest istotna. Skupmy się teraz na kwestii nadrzędnej.

Jak zaangażować w aktywność fizyczną dziecko?

Przede wszystkim można zainwestować w domowy sprzęt do ćwiczeń, jak na przykład rowerek stacjonarny. Dzieci mogą na nim jechać, jednocześnie słuchając muzyki. W tym samym czasie będą też wypracowywały kondycję i pracowały na korzyść serca, płuc, a nawet mózgu.

Inna metoda to aktywne spędzanie wolnego czasu całą rodziną organizując rozmaite zabawy. Wybierzcie się ze swoimi pociechami do parku trampolin, na basen, albo na ściankę wspinaczkową bądź zorganizujcie wypad rowerowy poza miasto czy po najbliższej okolicy. Wspólne wycieczki rowerowe to także sposób na to, jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej.

Pamiętajmy, że dzieci uczą się poprzez naśladownictwo – głównie w wieku przedszkolnym i szkolnym. Widząc, jak ich tata czy mama to aktywny rodzic i chętnie wybiera się po pracy na krótki spacer czy przebieżkę i obserwując, jak to wpływa na rodziców z czasem zacznie przyłączać się do aktywności, aż wreszcie samo przekona się do tej formy relaksu.

Ważne również, aby motywować do aktywnego uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego, zwłaszcza na etapie edukacji w szkole podstawowej. Dodatkowe zajęcia sportowe w szkole, czy po niej, to również świetny pomysł.

jak zachęcić dziecko do sportu

Jak zachęcić dziecko do uprawiania sportu?

Sportowe zakupy i prezenty to także dobry pomysł na to, jak zachęcić dziecko do sportu. Możecie na przykład kupić dziecku modną sportową inteligentną opaskę czy bardziej zaawansowany zegarek. Możecie też udać się razem na dział sportowy, by dziecko samo sobie wybrało sprzęt, ale również dodatkowe gadżety do jego uprawiania.

Chcąc zachęcić każde dziecko do uprawiania sportu warto porozmawiać o zaletach i wadach uprawiania konkretnej dyscypliny sportowej. Zdarza się, że dzieci realizują pasje swoich rodziców, zamiast własnych. Nie każda rodzaj aktywności fizycznej będzie dziecko interesować, co zupełnie normalne. Nie każde dziecko będzie przepadać za piłką nożną, czy koszykówką. Być może odkryją pasję w kolarstwie czy pływaniu.

Pamiętajmy również o tym, że jeśli mimo naszych starań dziecko nie będzie chciało uprawiać sportu codziennie – nie zmuszajmy go do tego. Wprowadzajmy tą zachętę stopniowo, a wtedy osiągniemy zamierzony cel i nie stracimy przy tym kontaktu z naszą pociechą.

Grafiki:

Photo by cottonbro from Pexels
Photo by RODNAE Productions from Pexels

Related Articles

3 KOMENTARZE

  1. Aktywność fizyczna jest niezbędna, aby dzieci dorastały zdrowe i szczęśliwe. Pomaga im rozwijać zdolności motoryczne i poznawać otaczający ich świat. Ale wiele dzieci nie ma wystarczającej aktywności fizycznej. Spędzają więcej czasu siedząc niż w ruchu. Może to prowadzić do otyłości, problemów zdrowotnych przez całe życie.
    Koniecznie należy zachęcać dziecko do aktywności fizycznej, chociażby poprzez zabieranie ich na spacery lub przejażdżki rowerowe w weekendy, worzenie torów przeszkód na podwórku lub w salonie, czy granie z nimi w gry na zewnątrz, takie jak berek lub zabawa w chowanego.

  2. Dzieci należy zachęcać do udziału w zajęciach fizycznych, takich jak sport czy gry na świeżym powietrzu.
    Istnieje wiele sposobów na zachęcenie dzieci do aktywności fizycznej. Jednym ze sposobów jest uczynienie aktywności fizycznej częścią codziennego życia i rutyny. Na przykład rodzice mogą upewnić się, że ich dzieci przed pójściem spać wykonują jakąś aktywność fizyczną, taką jak spacer lub gra. Innym sposobem jest zorganizowanie dzieciom wzięcia udziału w zajęciach sportowych z innymi dziećmi z ich szkoły lub społeczności.

  3. Jedną z ważniejszych rzeczy dla rodzica jest zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej. Istnieje wiele sposobów zachęcania dzieci do aktywności fizycznej. Jednym ze sposobów jest ustalenie dla nich rutyny. Na przykład poprzez wstawanie każdego dnia o tej samej porze i przygotowywanie ich do szkoły lub pracy. Innym sposobem jest upewnienie się, że mają zdrową dietę z dużą ilością owoców i warzyw. I wreszcie, jedną rzeczą, którą możesz zrobić, jest upewnienie się, że mają w domu mnóstwo zabawek i gier, aby zawsze mogli znaleźć coś do zrobienia, gdy się znudzą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- Advertisement -spot_img

Latest Articles